Niko Virta siirtyi tuotantojohtajaksi keväällä 2016 toimittuaan aiemmin pitkään teknisenä asiantuntijana ja sen jälkeen vuoden teknologiajohtajana. Niko aloitti ITaidossa jo vuonna 2008, jolloin hänet pyydettiin uuteen potentiaaliseen yritykseen mukaan. Nikon ei kauaa tarvinnut päätöstään miettiä, vaikka vastarakennettu talo olikin tuonut mukanaan velkasuhteen pankin kanssa.

“Olin toiminut IT-vastaavana aikaisemmassa työpaikassani 2,5 vuoden ajan, kun vanha työkaverini soitti ja kertoi 4kk aikaisemmin perustetusta yrityksestä, johon tarvittiin osaavia käsiä heti yrityksen alkutaipaleelle mukaan. Koska haasteet motivoivat minua, ei päätöstä kauaa tarvinut miettiä, enkä päätöstä ole päivääkään katunut.”

Kahden kouluikäisen lapsen perheenisä harrastaa tietotekniikkaa myös vapaa-ajallaan, mutta sen lisäksi pitää kunnostaan huolta kuntosalilla ja sulkapalloa pelaten. Tämä tuo sopivaa vastapainoa vastuulliseen ja välillä hektiseenkin arkeen. Toiminnan miehenä Niko kuitenkin rakastaa työtään, sillä monipuoliset työtehtävät teknisen puolen vastuualueen sisällä pitävät päivän sisällön palkitsevana. Asiakkaiden haasteet motivoivat tekemään entistä kovemmin töitä.

“Jokainen päivä on erilainen, jokainen asiakas on erilainen. Meillä on monia eri alan yrityksiä asiakkaana, joilla on omat haasteensa ja tarpeensa. Tämä tekee työstä erittäin monipuolisen ja mielenkiintoisen. Välillä myös haastavan, mutta ilman haasteita työtä tuskin kovin kauaa jaksaisin tehdäkään. Asiakkaiden tuotteiden ja palveluiden jatkuva parantaminen on kuitenkin se, mikä pitää minut jatkuvasti motivoituneena.”

Monipuolisuus vahvuutena sisäisesti sekä asiakasrajapinnassa

Asiakkaan roolin tuore tuotantojohtaja näkee kaikkein tärkeimpänä asiana ITaidon toiminnassa, sillä ilman asiakkaita ei ITaitoa olisi.

“Ajattelen itse kaikesta niin, että mitä minä haluaisin tai tarvitsisin, jos minä olisin asiakas. Se, että olen vastannut asiakkaana asioista aikaisemmassa elämässä helpottaa adaptoitumista asiakkaan rooliin.”

ITaidolla pidetään ensiarvoisen tärkeänä erinomaista asiakastyytyväisyyttä. ITaito onkin onnistunut pitämään tiukatkin SLA-tasot asiakkaidensa kanssa. Parannettavaa kuitenkin aina on, sillä uusia tuotteita ja ratkaisuja tulee jatkuvasti, niistä on osattava poimia jokaiselle asiakkaalle sopiva paletti. Kevyt organisaatiokaavio ja nopea reagointikyky tekevät kuitenkin ITaidosta ketterän toimijan.

“ITaidon organisaatio on hierarkialtaan matala, jolloin työntekijän mielipidettä kuunnellaan ja vastuuta monipuolisemmin jaetaan verrattuna esimerkiksi moniin muihin alan toimijoihin verrattuna. Monipuolisuus onkin meidän vahvuus niin henkilöstöpolitiikassa kuin asiakasrajapinnassa.” 

Niklas Boström

Partner